Батьківський лекторій
"Виховання молоді засобами
масової інформації"
Процес
формування громадянина України та його головної риси — громадянськості є
наслідком такого процесу, як соціалізація. Соціалізація відбувається під
впливом значної кількості обставин та чинників: держави, суспільства, сім'ї,
неформальних груп, засобів масової інформації, релігії та багатьох інших. Зараз
є очевидним, що дія багатьох з цих чинників в галузі формування громадянськості
української молоді є стихійною, не досить ефективною, а часто і деструктивною.
Засоби масової інформації - могутня сила впливу на свідомість людей, засіб
оперативного повідомлення інформації в різні куточки світу, найбільш ефективний
засіб впливу на емоції людини, здатна переконувати реципієнта щонайкраще.
Особливо чітко це виявляється у відношенні електронних ЗМІ. В міру розширення
технічних можливостей їхня роль зростає. А по емоційному впливу на почуття і
свідомість людей вони залишаються поки що неперевершеними і збирають найбільшу
аудиторію.
Подобається нам сучасна інформація, яку надають ЗМІ чи ні, вона є
невід’ємною частиною ринкових процесів і сучасного життя в цілому. В умовах
конкурентної боротьби великої кількості виробників однакових товарів,
телекомпаній, політичних партій надання інформації виходить за межі простого
інформування, розрахованого на свідоме сприйняття і трансформується у більш
дійовий засіб впливу – в психологічне програмування, підсвідоме навіювання.
Орієнтуючись на позасвідому сферу особистості, на приховані інстинкти, інформація
різних типів, фільми і реклама чинять тиск на психіку людини. Особливо під
цей вплив підпадає молодь:
По-перше, в пошуках
науково-популярної інформації вона частіше за дорослих звертається до
Інтернету, журналів, а всі ці інформаційні потоки супроводжуються рекламою,
еротичними картинками, оголошеннями (зазвичай продаж товарів та знайомств).
По-друге, молодь більш
емоційно вразлива, сприйнятлива.
По-третє, молодь більше
часу, ніж дорослі, проводить біля телевізорів та в Інтернеті.
Засоби масової
інформації роблять великий вплив на виховання соціально-громадянської позиції
молоді. Цей вплив розповсюджується як безпосередньо через ЗМІ на особу молодої
людини, так і опосередковано - через батьків, вчителів, однолітків, на яких
ЗМІ, у свою чергу, так само роблять значний вплив. Навіть пануючі в суспільстві
соціальні норми значною мірою сформовані ЗМІ. Але прийнятнішими для молоді є
звичайно телебачення та Інтернет.
Розвиток
сучасних інформаційних технологій, що дає змогу майже миттєво передавати
інформацію, створює стан або відчуття одночасності чи присутності. У зв'язку зі
швидким проникненням інформаційних технологій у всі сфери суспільного життя
Інтернет починає посідати дедалі більше місце серед засобів оперативного
отримання необхідної інформації і відігравати дедалі значущу роль у формуванні
соціально-громадянської позиції молоді. Електронні ЗМІ, що поширюються в
українському сегменті Інтернету, сприяють відкритості суспільства,
розповсюдженню різнобічної інформації, яку важко адміністративно
регламентувати, неминуче сприятимуть зростанню ролі інформаційної мережі у
формуванні і прийнятті електоральних рішень української молоді.
ЗМІ широко рекламуються
алкогольні напої, сигарети. Це негативно впливає на молодь, яка бере приклад з
поведінки молодих людей в рекламах або у фільмах, де головні герої ведуть антисоціальний спосіб
життя, але представлені як позитивні (наприклад,
к/ф «Бригада»).
Через те, що для підлітків дуже важливою є потреба у спілкуванні, а вуличне
спілкування і спонтанні юнацькі групи тісно пов’язані з особливостями юнацької
субкультури, яка має декілька постійних компонентів (специфічний набір
цінностей і норм поведінки, смак, одяг і зовнішній вигляд), молоді люди легко
підхоплюють ці стереотипи. Юнаки ототожнюють себе з веселими, «прикольними»,
безтурботними хлопцями і дівчатами у відео роликах, сильними і володарними
чоловіками з поганими звичками, які звикли всього добиватися силою, яких
постійно показують у фільмах і тим «красивим життям», до якого нібито такий
спосіб життя веде. Таке ставлення до життя і оточуючих, а також розбіжність
ідеалів і буденності нерідко призводить до серйозних наслідків – агресії (іноді
– некерованої), наркоманії, алкоголізму, частих депресій, нервових зривів,
розладів психіки.
Кров, насилля, жорстокість, які присутні
у сучасних фільмах, не рідко розвивають фантазії психічнохворих людей,
викликаючи у них агресію та становляться причиною депресій у здорових людей.
Такий вплив ЗМІ на людей, їх моральні цінності, етичні і поведінкові норми,
може зруйнувати структуру суспільних цінностей, викликати заміну вищих
цінностей цінностями нижчих порядків, що призводить до морального розладу
молоді і суспільства в цілому і, безумовно, може причинити розвиток негативних
девіацій у суспільстві.
Отже, виникає необхідність підготувати підростаючі покоління до життя в
сучасних інформаційних умовах, до сприйняття інформації, навчити опановувати
способами спілкування на основі невербальних форм комунікації за допомогою
технічних засобів.
Медіаосвіта
здійснюється як у школі, так і в інших виховних організаціях, а також в
організаціях, спеціально створених для цієї мети. У школі медіаосвіта
здійснюється як у рамках традиційних предметів (рідної мови, образотворчого
мистецтва, історії, соціальних наук, екології й ін.), так і за допомогою
введення спеціального предмета. Останнім часом
з'явилася тенденція включати в медіаосвіту навчання комп'ютерної грамотності.
Створення системи медіаосвіти - процес тривалий і дорогий. Але наявні сьогодні
можливості дозволяють приступити до вирішення цієї задачі й у першу чергу - у
школі.
В умовах розбудови України як демократичної та правової
держави, одним із головних завдань реалізації новітніх концепцій навчання та
виховання учнів є формування громадянської свідомості. Становлення громадянина
починається з усвідомлення себе особистістю з певними уявленнями про сучасне
суспільство, владу, уряд, політичні партії та рухи тощо, що дає можливість бути
активним й освіченим членом суспільства.
Друковані видання і досі є найпоширенішими після телебачення. Популярність
та значущість писемності, як засобу спілкування, зросла та розвинулася в
різноманітні категорії. З друкованих видань ми черпаємо інформацію про події,
які нас цікавлять. А це є важливим чинником формування громадянської позиції.
З метою формування світоглядних
орієнтацій особистості, вироблення власної філософії життєдіяльності,
самоідентифікації та самореалізації в економічній, соціальній, культурній,
політико-правовій сфері, формування толерантності, полікультурності та
гуманізму діти залучаються до роботи у шкільному медіа-центрі.
Діти в результаті інтеграції в медіа-простір проймаються проблемами
суспільного життя та взаємовідносин у колективі, покращують комунікативні
якості, грамотність, обізнаність у законах сучасного суспільства, удосконалюють
компетентність у сфері діяльності груп за інтересами. Така діяльність сприяє
формуванню громадянської свідомості учнів, членів шкільного медіа-центру.
Враховуючи
це, важливо вчити дітей чітко формулювати і висловлювати думки й відчуття, а
також вони мають знати, що це їх невід’ємне право і мати внутрішню потребу
висловлюватися. Завдання також полягає в тому, щоб навчити дітей вільно
висловлювати свої погляди, сформувати механізм реалізації цього права, і
здійснювати моніторинг, тобто постійне відслідковування його на практиці.
Розгортання проектної роботи дає змогу створити демократичну атмосферу,
залучити учнів до обговорення важливих для них проблем і до прийняття рішень.
Застосування проектних технологій у навчальному процесі ґрунтується на
інтерактивному навчанні, тобто постійній активній взаємодії всіх учасників
(учнів, вчителів). Ці технології ефективно сприяють засвоєнню демократичних
цінностей, навчають школярів визначати проблеми та знаходити шляхи їх
вирішення, а також сприяють залученню школярів до громадського життя.
Ефективність
громадянського виховання залежить від спрямованості виховного процесу, форм і
методів його організації. Провідна роль належить предметам
соціально-гуманітарного циклу: історії, географії, природознавству,
суспільствознавству, літературі, активним методам навчання, спрямованим на
самостійний пошук, формування критичного мислення, ініціативи й творчості.
Важливе місце в
громадянському вихованні належить громадянській
освіті — навчанню, спрямованому на формування знань про права та
обов'язки людини. Вона пов'язана з формуванням соціально-політичної
компетентності, передбачає політичну, правову й економічну освіченість.
Виховання
громадянина має бути спрямованим на розвиток патріотизму, національної
самосвідомості, культури міжетнічних відносин, планетарної свідомості,
правосвідомості, політичної культури, дбайливого ставлення до природи, моральності,
культури поведінки особистості.
Застосування
форм і методів громадянського виховання покликане формувати в особистості
когнітивні, нормативні та поведінкові норми, вміння міркувати, аналізувати,
ставити питання, шукати власні відповіді, аналізувати проблеми, робити власні
висновки, брати участь у громадському житті, набувати вмінь та навичок
адаптації, захищати свої інтереси, поважати інтереси і права інших,
самореалізовуватися тощо.
Оскільки
першочерговим завданням виховного процесу є підготовка учнівської молоді до
повноцінного життя та праці, випускник сучасної школи, який житиме і діятиме в
умовах постіндустріального суспільства, повинен вміти гнучко адаптовуватися до
різноманітних життєвих ситуацій, самостійно отримувати необхідні знання, вміло
застосовувати їх на практиці, бути суспільно активним, комунікабельним,
контактним в різноманітних соціальних групах, уміти критично мислити,
попереджувати конфліктні ситуації або вміло виходити із них.
Ефективність
громадянського виховання великою мірою залежить від соціальних відносин, що
склалися в суспільстві, а також від технологій, котрі використовуються
педагогами для формування громадянської самосвідомості учнівської молоді.
1. Асмолов А.Г. "Психологія
особистості". - М., 1998.
2. Венгеров А.Б. "Інформаційна ситуація може
сприяти як прогресу, так і деградації суспільства" "Комп'ютер і
право", № 1, червень 1994. С.: 36
Зміст, форми, методи роботи з батьками.
Робота з батьками складається з трьох основних блоків:
І.Підвищення рівня психолого- педагогічних знань батьків;
ІІ.Залучення батьків до участі в навчально-виховному процесі.
ІІІ.Участь батьків в управлінні школою.
Методи вивчення сім"ї:
Зміст, форми, методи роботи з батьками.
Робота з батьками складається з трьох основних блоків:
І.Підвищення рівня психолого- педагогічних знань батьків;
ІІ.Залучення батьків до участі в навчально-виховному процесі.
ІІІ.Участь батьків в управлінні школою.
Методи вивчення сім"ї:
- спостереження;
- бесіда;
- тестування;
- анкетування;
- ділова гра;
- аналіз дитячих оповідань, малюнків про сім"ю.
Форми роботи з батьками:
- Університет педагогічних знань;
- Лекція;
- Конференція;
- Практикум;
- Відкриті уроки;
- Педагогічна дискусія;
- Рольві ігри;
- Індивідуальні тематичні консультації;
- Відвідувавння сім"ї;
- Листування з батьками;
- Батьківські збори.
Секрети спілкування з батьками:
Для спілкування віч-на-віч знадобляться золоті правила переконання:
- "Правило Гомера". Послідовність аргументів впливає на їх переконливість.
- "Правило Сократа" Щоб отримати позитивну відповідь на важливе для вас запитання, поставте спершу два коротких запитання, на які співрозмовник відповість "так".
- "Правило Паскаля". Не заганяйте співрозмовника в глухий кут, дайте йому можливість зберегти гідність.
- Почесна капітуляція. Нехай батьки погодяться на поступку, маючи певність, що таким чином здійснюють подвиг.
- Статус аргументів. Переконливість аргументів значною мірою залежить від іміджу й статусу того, хто переконує.
- Уникайте глухих кутів. Не заганяйте себе в глухий кут, не принижуйте себе.
- Дбайте про статус співрозмовника. Не принижуйте співрозмовника, спілкуйтеся на рівних.
- Знаходьте спільне. Бажаючи переконати, починайте з того, у чому ви згодні зопонентом, а не з того, що вас розділяє.
- Влізьте в шкуру опонента. Виявіть емпатію - продемонструйте здатність перейматися чужими почуттями, зрозуміти думки і стан іншої людини.
Немає коментарів:
Дописати коментар